عامل شادی و هیجان خودت و پیدا کن

shadi

ابزارهایی که باعث شادی بیشتر و ایجاد انگیزه در ما می‌شوند معمولاً با هیجان همراه هستند.
غیر قابل انکار است که همه ما در هر حال و شرایطی خواهان شادی بیشتر هستیم و این امر به دلیل سرعت بالای زندگی ما را دچار گیجی می‌کند و گاهی دقیقا نمیدانیم کدام رفتار یا عمل می‌تواند برای ما شادی بیشتری به همراه داشته باشد.
من بهار جهانشاهی، در این نوشته به عواملی اشاره خواهم کرد که می‌تواند برای همه افراد در هر شرایطی شادی بیشتری را به همراه داشته باشد و چند عامل انگیزه ساز را معرفی خواهم کرد.

فعالیت بدنی خود را افزایش دهید

sport

مهم این است که در هر وضعیتی که به سر می‌برید میزان کالری سوزی و زمان مفید فعالیت بدنی خود را در نظر بگیرید و هر روز این میزان را افزایش دهید.
دانستن این نکته که چطور با ورزش کردن ساده حتی برای ۱۵ دقیقه میتوانم سطح انرژی بالاتری را در خود ببینم در این است که با انجام فعالیت‌های بدنی در بدن پروتئینی به نام BDNF فعال می‌شود و احساس سرخوشی، رضایت و حس مطلوب بودن در شما افزایش میابد. انگار می‌خواهید به ورزش کردن ادامه دهید و یا آنی تصمیم میگیرید که فردا هم به انجام این حرکات بپردازید.
اما لازم به ذکر است، که اگر در ابتدای مسیر هستید نیاز است برای تداوم این روند و بهره وری مناسب از تلاشتان، نظم و هماهنگی را در برنامه غذایی و ورزش خود پیاده کنید و به دنبال روزی برای رسیدن به یک بدن ایده‌آل نباشید بهتر است از مسیر لذت ببرید، به مرور بهترین حالت خود را میابید.

به دنبال عامل بیرونی نگردید

search

به واقع هر آنچه در درون می‌پرورانید در بیرون مشاهده گر خواهید بود. و این امر مصداق بارز فردی است که برای هر حال خوبی به دنبال عامل بیرونی است. برخی از عوامل بیرونی باعث حواس پرتی ما می‌شوند و ما را از هدف دور و گمراهمان می‌کند. برای مثال، اگر عادت به تماشای مکرر برنامه‌های تلویزیونی دارید،اطراف خود را از انواع هله هوله پاکسازی کنید و سعی کنید گرسنه به تماشای فیلم نپردازید و یک مثال خیلی رایج، گرسنه به خرید نروید و به دلیل اینکه شام دعوت هستید وعده ظهر را حذف نکنید تا شب را به تلافی بپردازید. داشتن تعادل در نهایت همان مسیر صحیح است که ما را به آنچه می‌خواهیم نزدیک می‌کند.

به یک چیز پیله نکنید

اینکه الگویی برای خود در نظر گرفته‌اید و یک شرایط ایده‌آل را برای خود تعریف کرده‌اید خوب است، اما اینکه مداوم و هر لحظه خودتان را تحت فشار برای مثل کسی شدن قرار دهید بس کاری بیهوده است و انگیزه و اشتیاق را از شما دور خواهد کرد.
از طرفی، زمانی که به یک موضوع به خصوص پیله می‌کنید در واقع شما درحال مقاومت کردن برای دستیابی به آن خواسته خود هستید و رها کردن موضوعاتی که می‌دانید ملزم به تلاش برای دستیابی هستند را رها کنید و با برنامه ریزی پیگیری کنید.
پیله کردن به یک موضوع خاص حتی ممکن است از اصل قضیه منحرف شوید و در نهایت فراموش کنید که چرا شروع کرده‌اید، پیله کردن به مسائلی که باعث وسواس فکری در ما می‌شوند درست مثل سنگی است که به پای خود ببندیم و تلاش کنیم کیلومترها بدویم.
شما می‌توانید پادکست پیله نکنید، پیگیری کنید را در کانال یوتوب من بشنوید.

بنویسید تا بدانید

write

من مدت زیادی را به نوشتن اهداف و برنامه های روزانه‌ام اختصاص داده‌ام، این کار به برقراری نظم در زندگی و بهبود عملکرد شما در طی یک روز بسیار کمک می‌کند.
اما در اینجا به چیزی متفاوت‌تر می‌پردازم، شما شاید عادت به نوشتن داشته باشید و ممکن است نوشتن یک چک لیست ساده برای شما کار مسخره و بیهوده به نظر برسد، با این حال اگر در شرایطی هستید که کمی از مسیر اصلی خود فاصله گرفته‌اید و یا دقیقا نمی‌دانید می‌خواهید چه کنید و چه چیز را تا موفقیت دنبال کنید، میخواهم به شما بگویم که نوشتن را آغاز کنید.
به این گونه که، از خود بپرسید دقیقا کجا هستید؟ چه عواملی شما را به وجد می آورد؟ بهترین زمان‌های زندگی شما چه موقع بوده است؟ آیا تکرار کاری باعث ایجاد هیجان در شما می‌شود؟ و صدها پرسش دیگر که باید بنویسید و به درستی و صادقانه به آن‌ها پاسخ دهید تا برایتان شفاف شود کجا هستید و چه می‌خواهید؟

به غذاهایی که مصرف میکنید توجه کنید

food

اگر از یک برنامه غذایی مشخص پیروی می‌کنید می‌دانید که سبزیجات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند، پس این را هم بدانید که شما هر چه قدر از مواد غذایی طبیعی و ارگانیک بیشتر استفاده کنید و آرد، نمک و قند مصنوعی را کنار بگذارید بهتر می‌توانید فکر کنید و تصمیم بگیرید.
شاید باورش برایتان سخت باشد، اما چنین رفتار تغذی‌های شما را به یک منبعی از آرامش و راحتی در طولانی مدت سوق می‌دهد و باعث بهبود سیستم خواب و خلق و خو شما می‌شود.

سخن پایانی

در پایان این نوشته به این موضوع اشاره میکنم که همه ما در طول زندگی بالا و پایین‌های زیادی را تجربه خواهیم کرد و این امر طبیعی است که گاهی حوصله هیچ چیز را نداریم، یک راه همیشگی و جوابگو این است که در چنین زمان‌هایی فقط بلند شوید و کاری انجام دهید، فقط قدم بزنید، فقط کتاب بخوانید، فقط به موسیقی گوش کنید، فقط غذایی بخورید، فقط محیطتان را مرتب کنید، فقط به یک پادکست گوش دهید.
این فقط‌ها همان راه‌حل همیشگی برای رهایی از سطح پایین انرژی و رفتن به سطح بالاتر در وجود شما هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در تماس

تیم ما تمام تلاش خود را می کند که تمامی سوالات را ظرف 24 ساعت دهد